Hulpveren of versterkte (vervangingsveren)?
Bij sommige auto’s is de montage van hulpveren (veren die er extra bij worden geplaatst) niet mogelijk en worden vervangende veren aangeboden. Voor andere auto’s is er vaak de keuze uit hulpveren of vervangende veren. Zowel hulpveren als vervangende veren zijn er meestal in 2 varianten: standaard en heavy duty.

Beschrijving hulpveren
Hulpveren zijn stalen spiraal/schroefveren die bij de bestaande veren worden geplaatst. Deze extra veren zijn er in 2 types: standaard (ST)  en heavy duty (HD):

ST-HULPVEREN:  totale veersterkte +30%

  • Bij de ST-hulpveren (standaard) ligt het accent op het behoud van comfort.
  • Ze verhogen de originele veersterkte met circa 30%.
  • Aanbevolen voor af-en-toe (zeer) zwaar beladen auto`s.
  • Hulpveren worden bij het bestaande veersysteem geplaatst. Zie onder voor positie.

HD-HULPVEREN:  totale veersterkte +50%

  • Bij de “zware” HD-hulpveren (Heavy Duty) ligt het accent op de hogere veerkracht.
  • Ze verhogen de originele veersterkte met circa 50%.
  • Aanbevolen voor altijd beladen auto`s.
  • Hulpveren worden bij het bestaande veersysteem geplaatst. Zie onder voor positie.

Afhankelijk van het auto type worden de hulpveren geplaatst:

  • "A" = snelmontage op Achteras of draagarm.
  • "B" = snelmontage op aanslagBuffer buiten de hoofdveer.
  • "C" = montage Centraal in de hoofdveer.
  • "S" = montage op Schokdemper of veerpoot.

Aan de letter in het bestelnummer kunt u zien wat voor uw auto van toepassing is. In alle gevallen wordt een handleiding meegeleverd.

Door de montage van hulpveren zal de auto achter stijgen:

AUTOHOOGTEN

Onbeladen

Max.beladen

Hulpveerset ST

+15/25mm

+30/40mm

Hulpveerset HD

+20/30mm

+45/55mm

De stijging wordt gemeten aan nieuwe auto`s met originele veren. Genoemde veersterkten en stijgingen zijn gemiddelden.

Beschrijving versterkte (hoofd) veren
Er zijn 2 types versterkte veren: PRO veren en PER veren:

PER-VERVANGINGSVEREN:  veersterkte 35% hoger dan origineel

  • Zeer geschikt bij continue belading of als een stevige vering gewenst is.
  • Deze PERmanent versterkte PER-veren hebben een veersterkte die ca. 35% hoger is dan de originele veren.

PRO-VERVANGINGSVEREN:  veersterkte oplopend van origineel +10% tot +50%

  • De PRO-veren zijn ideaal voor auto`s met sterk wisselende belading.
  • De veersterkte loopt tijdens het inveren progressief op van +10% tot +50%.
  • Onbeladen ongeveer even comfortabel als de originele veer.
  • Bij maximale belading sterker dan een hulpveer.

Waarom werkt de PRO-veer wel progressief en zijn alle andere veren eigenlijk lineair?: Alleen de Carsupport PRO-veren werken PROgressief.
De veerconstante (de "stugheid") van een veer wordt onder andere bepaald door het aantal windingen. Hoe meer windingen, hoe soepeler een veer is.
Bij het ontwerp van de PRO-veren zorgen wij ervoor, dat onbeladen (met 1 of 2 personen) de progressieve windingen van de veer nog net vrij liggen. Als de auto verder beladen wordt, komen deze windingen geleidelijk op elkaar te liggen.
Omdat deze windingen niet meer mee veren, stijgt de veersterkte.
Om schade en geluiden te voorkomen zijn de progressieve windingen voorzien van een zware slijtvaste rubbermantel (zie foto).

Ondanks wat andere fabrikanten vertellen over hun product: zogenaamde progressieve sets van andere fabrikanten zijn nl. slechts uiterlijk progressief en hebben niet de eigenschappen die u bij ons koopt.

GEMIDDELDE STIJGING VAN DE AUTO (ACHTERZIJDE)

AUTOHOOGTEN

Onbeladen

Max.beladen

Vervangende veerset PRO

+10/20mm

+40/50mm

Vervangende veerset PER

+20/30mm

+45/55mm

De stijging wordt gemeten aan nieuwe auto`s met originele veren. Genoemde veersterkten en stijgingen zijn gemiddelden.
 

Keuze tussen hulp- en versterkte veren
In onderstaand schema kunt u op basis van uw situatie bepalen welke verenset voor u het meest geschikt is. Niet voor elke auto is er de keuze tussen hulpveren of vervangende veren. In een aantal gevallen is het technisch niet uitvoerbaar om hulpveren te plaatsen en worden in de webshop alleen versterkte veren getoond. 

Bij vanuit de fabriek of achteraf verlaagde auto’s is de plaatsing van vervangende PRO of PER veren niet mogelijk. Hulpveren zijn wel mogelijk. Hiermee zal de auto meer stijgen dan opgegeven in het schema gemiddelde stijging

 

Als er voor uw autotype wel een PRO en geen PER leverbaar is, zijn de PRO-veren 5-10 mm langer. Deze zijn dan óók geschikt voor permanente belading vanaf 50 kg (zie Advies 2).

 

HULPVEREN  of  VERZWAARDE VEREN?

 

ADVIES TYPE VEERSET (voor de achteras)

ST

HD

PRO

PER

1. MEESTAL ONBELADEN, AF-EN-TOE (ZEER) ZWAAR BELADEN

    

bijv. taxi`s, meerdere volwassenen, vakantiebelading, trekhaak, fietsendrager, caravan, aanhanger, lichte LPG-tank

+++

+

++++

++

2. ALTIJD BELADING vanaf 75kg op de achteras

 

bijv. zware LPG-installatie met trekhaak, bedrijfsuitrusting (* PRO zie Alg.Opm. hieronder)

+

++++

++ *

++++

3. (FABRIEKS)VERLAAGDE AUTO bijv. aanlopende (brede) banden, sneeuwkettingen

 

af-en-toe (zeer) zware belading (zie 1) of altijd belading tot ca. 75 kg

++++

+

-

-

altijd belading vanaf 75 kg op de achteras

++

++++

-

-

4. GEBROKEN SPIRAALVEER ACHTER per set vervangen

 

af-en-toe (zeer) zware belading (als 1) en permanent tot ca. 75kg

-

-

++++

++

altijd belading van meer dan 50 kg hieronder)

-

-

++ *

++++

 

GEMIDDELDE STIJGING VAN DE AUTO (ACHTERZIJDE)

 

AUTOHOOGTEN

Onbeladen

Max.beladen

Hulpveerset ST

+15/25mm

+30/40mm

Hulpveerset HD

+20/30mm

+45/55mm

Vervangende veerset PRO

+10/20mm

+40/50mm

Vervangende veerset PER

+20/30mm

+45/55mm

De stijging wordt gemeten aan nieuwe auto`s met originele veren. Genoemde veersterkten en stijgingen zijn gemiddelden.

© 2011 - 2024 hulpverenshop | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel